Національна служба здоров’я України пояснила, що таке невідкладний стан та як правильно викликати швидку, відповівши на поширені запитання.
Екстрена медична допомога входить до Програми медичних гарантій у 2023 році та є безоплатною. Медичні працівники екстренки працюють цілодобово. Але на 103 слід телефонувати тоді, коли існує загроза життю та здоров’ю. Ця умова важлива, адже поки медики витрачають час на нецільовий виклик, десь без допомоги може залишитися людина, яка справді терміново її потребує. Особливо зараз – під час війни.
В яких випадках надання екстреної медичної допомоги є безоплатним?
Надання екстреної медичної допомоги в Україні є безоплатним:
– на місці події: на вулиці, у громадських місцях, на виробництві, у різноманітних установах;
– під час транспортування пацієнта, який потребує надання екстреної медичної допомоги в цей час, у відповідь на звернення медичних працівників;
– при особистому зверненні пацієнта, який перебуває у загрозливому для життя стані, до підрозділу ЕМД.
Що таке невідкладний стан?
Невідкладний стан – це раптове погіршення фізичного або психічного здоров’я, яке становить пряму та невідворотну загрозу життю та здоров’ю людини або оточуючих її людей, і виникає внаслідок хвороби, травми, отруєння або інших внутрішніх чи зовнішніх причин.
Наприклад, потрібно зателефонувати на 103 при:
Повідомляти про невідкладний стан людини потрібно за єдиним телефонним номером 103.
Якщо людина у невідкладному стані не може самостійно викликати швидку, то будь-який свідок такої ситуації зобов’язаний здійснити виклик екстреної медичної допомоги. Для цього необхідно вказати місце перебування постраждалого, максимально точно описати скарги та стан, стать і орієнтовний вік людини, якій потрібна допомога.
Що гарантується пацієнтам безоплатно в межах пакету «Екстрена медична допомога»?
Перелік безоплатних послуг, на які може розраховувати пацієнт викликаючи бригаду екстреної медичної допомоги:
– Цілодобовий прийом звернень та консультування за телефоном 103. Зокрема щодо питань, пов’язаних із COVID-19.
– Надання екстреної медичної допомоги.
– Оцінка стану пацієнта та встановлення попереднього діагнозу.
– Транспортування та медичний супровід пацієнтів, які потребують госпіталізації з місця події до закладів охорони здоров’я.
– Забезпечення транспортування пацієнта/пацієнтки між лікарнями за наявності медичних показань та за потреби медичного супроводу відповідно до затвердженого клінічного маршруту (у тому числі за межі області).
Чи може відмовити диспетчер екстреної медичної допомоги у виклику швидкої до пацієнта без декларації?
Ні. Екстрену медичну допомогу людина отримує незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Також для виклику ЕМД не потрібно електронне направлення. Адже дзвінок на 103 передбачає, що людина перебуває у невідкладному стані.
Але диспетчер має право відмовити у виклику, який за суттю є необгрунтованим саме для служби екстреної медичної допомоги. Наприклад, при скаргах на температуру пацієнту рекомендуватимуть звернутись до сімейного лікаря. Також екстрена медична допомога не приїздить виключно для того, щоб виміряти тиск чи зробити ін’єкцію. Не виконує функцію таксі для пацієнтів, які не потребують екстреної медичної допомоги чи медичного супроводу.
Як правильно викликати екстрену медичну допомогу?
Головне правило – надавати достовірну інформацію диспетчеру, який відповість на дзвінок за номером 103. Не можна приховувати ані симптоми, ані іншу важливу інформацію. Наприклад, якщо до пацієнта з підозрою на інсульт викликають швидку, обов’язково потрібно повідомити про підвищену температуру, якщо вона є. Також не можна перебільшувати наявні симптоми з метою, щоб диспетчер прийняв виклик. Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб тягне за собою накладення штрафу. А найголовніше, що людина, яка справді потребує екстреної допомоги, може її не дочекатись: усі бригади будуть зайняті.
Алгоритм виклику за номером 103 наступний:
За матеріалами: https://apau.org.ua/