28* липня цього року святкуємо 1035 річницю Хрещення Київської Русі. Спробуймо поглянути на запровадження християнства з точки зору державного управління, як на масштабну реформу, перезавантаження, переосмислення ролі політичної системи.
Чимало вчених схиляється до думки, що Київська Русь утворилася внаслідок тривалого процесу первіснообщинного ладу та формування класового суспільства у східних слов’ян. Розвиток феодальних відносин, а також переростання органів племінного управління в державні органи сприяли перетворенню союзів племен у “княжіння” державного типу. Дійсно, протиріччя того часу в різних сферах (соціальній, економічній, політичній) підштовхували до пошуку ефективної моделі існування держави. Очевидно, князь Володимир Великий був змушений шукати спосіб, у який можна перевлаштовувати, не знищуючи при цьому основ соціальної структури.
Що ж відбувається довкола? Фактично, зміна філософії. Це проявляється в усвідомленні органами влади, власне, князем, дружиною та його найближчим оточенням необхідності модернізувати, змінити систему державного регулювання, по-новому визначити і перерозподілити завдання і повноваження між органами влади. Потужна орієнтація на те, щоб об’єднати всіх спільною ідеєю стала характерною рисою означеної реформи.
У політичній практиці і політичній теорії реформами зазвичай називають прогресивне перетворення, відомий крок до кращого. Серед наявних плюсів впроваджуваної реформи – вихід на новий геополітичний вимір, стратегічні та тактичні розробки у зовнішній політиці. Мається на увазі, що опрацювання питань полiтичних прiоритетiв i процесiв в Київській Русі вивели на перший план торговельні відносини. У фокусі була побудова системи соціального забезпечення, розбудова місцевої інфраструктури, зокрема культових споруд, за рахунок будівництва церков і монастирів. Останнє, в свою чергу, сприяло і зайнятості населення, створюючи нові робочі місця.
Звичайно, було стільки ж і мінусів – кара “інакомислячих”, нав’язування нової панівної ідеології. Однак, без нав’язування важко було б досягнути результатів. Реформи зрушуються з місця, коли люди також прагнуть змін. На місцевому рівні найповніше поєднуються духовні інтереси населення та їх культурні традиції, тому формування системи управління передбачає деколи рішучі кроки, дієву політику.
Цікавим є той факт, що реформа “Хрещення Русі” мала характерну особливiсть щодо надання прав i повноважень громадськості. Наприклад, вже в той час проводилися комунікації між владою, народом і представниками церкви. Власне, масштабні інформаційні кампанії щодо впровадження християнства, просвітницькі лекції для міщан з метою популяризації “об’єднуючої ідеї”. На виході проекту “Хрещення Русі” мала бути сформована релігійна “об’єднуюча ідеологія”. Останнє проявилось яскраво і підтверджується тим фактом, що християнська церква в Києво-Руській державі стала не лише суспільним, але й державним інститутом.
Такі кроки з боку князя в контексті сучасних досліджень особливо актуальні, лише у ХХІ столітті стало остаточно зрозумілим органам влади і самій громадськості, що без участі громад у формуванні й реалізації державної політики, досить складно врахувати потреби й інтереси громадян. Сучасний дослідник Джеймс Грунінг в своїх публікаціях згадує про три фактори, завдяки комунікації і спілкуванню людей між собою, що можуть перетворити латентну (приховану) громадськість на активну: усвідомлення проблеми, усвідомлення обмежень і рівень включеності. З іншого боку, у підвищенні мобільності та активності населення закладені і певні ризики.
Згадаймо історію – це були не одночасні, а довгострокові зміни, що не проходили “гладко” і відбувалися в декілька етапів. Для проведення зазначеної реформи князь Володимир та його найближче оточення застосовували практики й досвід інших країн, в тому числі використовуючи зовнішню й внутрішню фінансову допомогу. Ідеологічна база була опрацьована, по суті, священнослужителями з боку Візантії, Греції, Болгарії.
Недаремно й вибір релігії “об’єднуючою”. У всі часи це є формування світогляду, складання цінностей. Тому не буде перебiльшенням стверджувати те, що Хрещення Русі, по праву, є першим національним мегапроектом зі спільною ідеєю, що дозволила перезавантажити систему і певний час йти в ногу з економічними та полiтичними змiнами у світі.
*День хрещення Київської Русі – України: державна пам’ятна дата в Україні на честь хрещення Русі, що відзначалася щорічно 28 липня – у день пам’яті святого рівноапостольного князя Володимира. У 2023 році ПЦУ та УГКЦ перейшли на новоюліанський календар, за яким дата відповідає 15 липня.
Марина Кондратенко, науковий співробітник Краєзнавчого музею ім.В.Кричевського.
За матеріалами: https://uain.press/articles/hreshhennya-rusi-perezavantazhennya-891407