Маркування тютюнових виробів — інструмент захисту здоров’я споживачів

опубліковано 11 липня 2025 року о 16:43

За даними ВООЗ куріння — є однією з найбільших загроз громадському здоров'ю, з якими коли-небудь стикався світ, і є причиною понад 7 мільйонів смертей щорічно, а також інвалідності та тривалих страждань від захворювань, пов'язаних з тютюном.

Протидія цій загрозі вимагає комплексного підходу: поряд із забороною реклами й підвищенням акцизів важливу роль відіграють на перший погляд прості, але надзвичайно дієві засоби — медичні попередження на упаковках тютюнових виробів.

«Маркування тютюнових виробів — це перевірений міжнародний інструмент зниження рівня куріння. Його ефективність підтверджено наукою, і ми впроваджуємо ці норми в інтересах здоров’я кожного українця», - зазначає заступник Голови Держпродспоживслужби Андрій Крейтор.

В Україні вимоги до медичних попереджень тютюнових виробів для куріння регулюється відповідно до вимог законодавства України та Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. На упаковці сигарет, які продаються в нашій країні, мають бути розміщені відповідно до вимог наказу МОЗ № 747.

На упаковці повинні бути:

  • Медичне попередження — зображення + текст — не менше ніж 65% площі пачки з обох боків
  • Написи українською мовою, зокрема: «Куріння вбиває», «Куріння викликає рак легенів», «Куріння шкодить вашим дітям, родині та друзям»

Попередження мають бути надруковані без можливості зняття, не закриті стікерами, етикетками чи обгорткою.

Ці повідомлення були розроблені на основі наукових даних та затверджені Міністерством охорони здоров’я. Вони покликані не лише інформувати, а й емоційно впливати на людину.

Закон категорично забороняє вживання фраз, що вводять в оману:

  • «Легкі»
  • «М’які»
  • «Органічні»
  • «Зі зниженим вмістом смол»

Такі формулювання створюють ілюзію меншої шкоди, а отже — є небезпечними для споживачів і підлягають штрафам

Міжнародні дослідження підтверджують, що реалістичні медичні попередження з фото та текстом суттєво впливають на поведінку. Вони:

  • знижують число нових курців, особливо серед молоді, показуючи реальні наслідки куріння;
  • нагадують курцям про ризики та стимулюють відмову від шкідливої звички;
  • захищають дітей, показуючи правду замість гламурної реклами;
  • позбавляють можливості маскувати рекламу під стильний чи «преміальний» дизайн. Яскраві фото, великий шрифт і попередження виключають ілюзію «елегантності» чи «безпечності» сигарет.

За даними Центру громадського здоров’я України (ЦГЗ) у середньому курець до 20 разів на день бере до рук пачку сигарет. Це означає, що попередження — зображення хвороб, ампутованих кінцівок чи деформацій — людина бачить десятки разів щодня. Такий постійний контакт поступово підсилює усвідомлення шкоди куріння.

Держпродспоживслужба продовжує забезпечувати контроль за дотримання антитютюнового законодавства.



Джерело: Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux